torsdag 29. juli 2010

Hvorfor jeg bokblogger

Flere har spurt meg om hvorfor jeg blogger om bøker – og  nesten utelukkende om bøker jeg liker. Vel, noen svar har jeg vel.

Hvorfor blogger jeg om bøker?
I 1999 begynte jeg som deltidsmedarbeider ved Viul Bok Papir Manglerud AS på Manglerud senter. Jeg var heldig og fikk økt ansvar og frihet av eieren av forretningen, samt at han anbefalte meg inn i posisjonen som daglig leder da forretningen ble solgt til Ark Bokhandel i 2004. Ark Manglerud drev jeg i drøyt to år, delvis parallelt med Ark Metro, og i 2006 ble jeg daglig leder for Ark Majorstuen. Alle disse butikkene hadde følgende kjennetegn: Fantastiske medarbeidere med stor bokkompetanse og høy arbeidsmoral, svært hyggelige kunder med strålende bokinteresse og en bokhandelkjede med stor raushet for ansattes initiativ og egenart. Alle disse komponentene førte til at jeg fikk slå meg løs i dialog med andre bokelskere og anbefalte bøker i øst og vest. Ofte med stort hell, men på langt nær alltid. Selv dette godtok kundene, da de forsto at de hadde med en bokentusiast å gjøre. Og selvfølgelig kan vi ikke alle like det samme og heller ikke kan man treffe med enhver anbefaling. Selv etter at jeg begynte på Arks kjedekontor som kategoriansvarlig fikk jeg anledning til å jobbe tett på bøker og også anbefale til kollegaer, samt at jeg var med på å gjøre utvalget av kjedens satsningstitler. Likevel begynte savnet etter å anbefale bøker til de som måtte være interesserte å melde seg. Og savnet ble enda større da jeg for ca. 2 år siden forlot bokbransjen. Og det er altså forklaringen på hvorfor.

Og hvorfor blogger jeg i all hovedsak om bøker jeg liker?
Jeg er en bokelsker, og bruker bloggmediet til å anbefale bøker. Men jeg lover også å gi dere klar beskjed om det er bøker jeg har lest og som jeg ikke anbefaler.

God boklesing, folkens, og takk for at dere tar dere bryet å lese det jeg skriver.

For den som ønsker ytterligere bokanbefalinger kan jeg anbefale dere å kikke innom bloggene jeg selv følger (se i venstre kolonne), samt å opprette dere selv som brukere på bokelskere.no. Her ser dere min profil.

2 kommentarer:

  1. Spennende lesning - man må dele på den entusiasmen man har, definitivt! Kan jeg spørre hvorfor du forlot det?

    SvarSlett
  2. Hei Nora.
    Så hyggelig du likte det jeg skrev, og at du i det hele tatt tar deg bryet å lese det.

    Hvorfor jeg sluttet i bokbransjen er et spørsmål jeg også stiller meg selv til stadighet. For jeg må innrømme at det fortsatt er der hjertet mitt ligger. Alle motivasjoner for å skifte beite vil kanskje ikke være så fornuftig å blottlegge, men jeg kan i alle fall fortelle noe.

    1. Jeg sluttet ikke pga forhold i jobben jeg forlot, noe jeg anbefaler andre også. Om man slutter mens man fortsatt er tilfreds der man er vil man (håper jeg) forlate skuta med et godt ettermæle og fortsatt gode relasjoner til tidligere kollegaer.

    2. Når man jobber med sin kanskje største interesse har det en tendens til å bli altoppslukende. Så også for meg. Selve arbeidstiden ble, av mangel på selvdisiplin og selvbegrensning, svært lang. Ofte gikk man videre rett på lanseringer, bransjetreff e.l. samt at man satte seg ned hjemme til slutt for å kose seg med lesing. Da kan det bli for mye, og risikoen for at det går på bekostning av venner og familie er stor.

    3. Jeg er siviløkonom av utdanning, og fikk en forespørsel som med en siviløkonoms briller så såpass spennende ut at det nesten ble et tilbud jeg ikke kunne si nei til.

    Vel, noen tilløp til svar på spørsmålet er det i alle fall. Men man skal ikke se bort fra at jeg ved en eventuell neste korsvei finner veien tilbake til bokbransjen, men enn så lenge: Kun lystlesing for min del. Og det er ikke så gæærnt det heller :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails