lørdag 2. oktober 2010

Et gedigent gjesp. Om Menneskefluene av Hans Olav Lahlum

Lahlum_MenneskeflueneForventningene var relativt store da jeg satte meg til med Hans Olav Lahlums skjønnlitterære debut Menneskefluene (2010). Lahlum som tidligere har vist at han er en formidabel historiker, biograf og samfunnsdebatant. Dette i tillegg til at han har blitt en form for medieyndling, kanskje på grunn av at han ikke legger skjul på at han til tider har en svært nerdete glede over stoffet han til enhver tid presenterer og derfor har en viss underholdningsverdi. Jeg har vært imponert over Lahlum og har gledet meg over mye av det han har skrevet tidligere, bl.a. Presidentene (2008) og Haakon Lie. Historien, mytene og mennesket (2009).
Menneskefluene er en krimroman, og forlaget har gitt en grei introduksjon til innholdet på sine sider:
Byen er Oslo og datoen 4. april 1968. Den tidligere statsråden og motstandshelten Harald Olesen blir funnet skutt ned og drept – innelåst i sin egen leilighet på Torshov. Verken mordvåpen eller noen andre spor etter morderen er å finne i leiligheten.
Den ambisiøse unge førstebetjenten Kolbjørn ”K2” Kristiansen forstår raskt at morderen må ha vært en av de sju andre beboerne i oppgangen. Han trenger imidlertid hjelp for å finne ut hvordan mordet ble begått – og deretter mer hjelp for å finne morderen og et motiv. Det er de skarpsindige resonnementene til en svært utradisjonell rådgiver, den 18 år gamle funksjonshemmede professordatteren Patricia Louise Borchmann, som bringer etterforskningen stadig tettere på en uvanlig utspekulert og kaldblodig morder.
Da Harald Olesens dagbok med en rekke mystiske notater blir funnet, og deretter en av naboene blir funnet skutt i sin leilighet, blir K2s dyktighet virkelig satt på prøve. Gjennom ti dager med etterforskning avsløres det gradvis at livene til så godt som alle av oppgangens beboere preges av dystre hendelser i fortiden, og stadig flere spor peker tilbake mot okkupasjonsårene under 2. verdenskrig.
Det er vanskelig å peke på noe som er galt i boka. Plottet er fint og mulige gjerningsmenn er det nok av nesten helt til siste slutt. Likevel blir ikke dette spennende, noe som vel er poenget med en kriminalroman. Språket er gammelmodig og omstendelig. Vel gir dette en viss tidskoloritt som kan fremstå troverdig, men likevel blir det tamt og det fremstår svært konstruert. Dialogene er heller ikke storveis etter min oppfatning. Og hva er det med disse frampeikene, av typen hvor ille det skulle vise seg å bli er man heldigvis lykkelig uvitendeom. Skal du ha cliffhangers, gjør det med handlingen og ikke prøv å lokke meg videre på den måten. lettlurt er jeg ikke.
Også i forhold til denne boken er jeg altså uenig med avisenes anmeldere. Der hvor de mener det er lovende og overraskende bra, sitter jeg med en følelse av at K2 har jeg ikke lyst til å lese mer om. For jeg vil overraskes når jeg leser krim. Jeg har lyst til å sitte på kanten av stolen i påvente av hva som skjer på neste side. Det gjør jeg ikke med denne boka. Heller har jeg sittet og tenkt på andre ting mens jeg har lest, og det er vel et svært dårlig tegn, er det ikke?
Det må sies at ikke alle anmelderne har vært superentusiastiske. NRKs Leif Ekle er en av dem.
For de av dere som er litt mer nysgjerrig på Lahlum og hans bøker, finner dere litt om ham på forlaget, CappelenDamms nettsider. Eller så er jo Wikipedia alltid en kilde til mye informasjon. Bokelskerinnen har gjort et intervju med den ferske krimforfatteren.
Boka har en veiledende pris på kr. 369,- og bør kunne kjøpes i alle norske bokhandlere. I tillegg kan den selvfølgelig fås gjennom netthandel, f.eks. hos capris.no til kr. 323,-. Den er også utgitt som lydbok, lest av Nils Nordberg – og det pleier å være bra lest!

6 kommentarer:

  1. Jeg står på venteliste - lydboken - biblioteket, så jeg kan ikke uttale meg enda. Men når jeg omsider har lyttet litt til den, skal jeg komme tilbake med kommentar....

    SvarSlett
  2. Hei. Har nettopp lest boken "Menneskefluene". Er helt enig med deg: boken manglet spenning. Noe som vel er helt avgjørende i en kriminalroman. I tillegg ble jeg lei av det tungrodde og gammeldagse språket. Tvang meg til å lese ferdig boken, men vil egentlig bare glemme hele greia.

    SvarSlett
  3. Hei Anonym,
    Jeg registrerer at noen har stjålet Lahlums PC noe som kan tyde på at enten vil tyven hindre mannen i å skrive mer eller så er tyven en fan. Usikker på hva som er mest sannsynlig...

    SvarSlett
  4. Da er jeg den første som skriver at jeg ble positivt overasket:-)

    SvarSlett
  5. Sier meg enig i vurderingen her....ferdig med denne nå.(Den ble liggende ulest en god stund) - Har to til av forfatteren, tenkte jeg skulle ta alle tre etter hverandre, men er i tvil om jeg bør prioritere det. Min vurdering ble:Veldig klassisk krim.
    Velskrevet og god struktur. Interessant tema.Men nokså langdryg og kjedelig ...på det jevne, på det jevne. Den hadde liksom ikke den store "snerten" over seg.

    SvarSlett
  6. Fikk lydboken av NSB i deres Underholdningsapp og må si jeg er meget skuffet. Jeg følte jeg lå milevise skritt foran K2 (som nok må være Norges dummeste politimann) og spenningen uteble totalt. Tåpelig at en boligblokk på Torshov bare er bebodd av personer med en historie knyttet til mordofferet og at de har en "Concierge" i form av denne vaktmesterkonen. Boken fremstår som meget lite troverdig, noe som irriterer meg kraftig. Kommer nok aldri til å lese/høre på noen bok av Lahlum igjen...

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails