onsdag 28. april 2010

“Den vackraste visan om kärleken…

…kom aldrig på pränt” heter det i Ture Nermans tekst. Kan hende har den vakreste kjærlighetsfortellingen aldri kommet på trykk, men Jan Wieses “Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede” hører definitivt til der oppe blant de aller, aller vakreste.
wiese pocket Det er mange år siden jeg leste boken siste gang, og jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt på den på en god stund innen jeg spiste middag med kolleger i går kveld. Gjennom disse samtalene ble (som så ofte når jeg er i fri dressur) temaet dreiet mot litteratur, og jeg blir alltid like rørt av at noen ønsker å høre mine anbefalinger av bøker. Min aller første anbefaling til min kjære kollega, som synes det er vanskelig å orientere seg i jungelen av bøker, var altså denne boken.
Forlagets (Gyldendal) innsalg av boka er som følger:
På et middelaldertorv i Italia kler en kvinne seg naken for sin elskede. Og den elskede vet å gjengjelde denne kjærlighetserklæring.
Men hvordan har denne historien havnet og blitt glemt i Vatikanets enorme bibliotek? En dag finner en ensom bibliotekar de glemte fortellingene. Beretninger om underet, om kjærlighet og lengsel, hovmod og fristelse. Om kunsten og virkeligheten.
Et godt handlingreferat kan Astrid Werner gi dere via Deichmanske bibliotek. Min anbefaling av boken er svært varm. Språket er rikt, levende og svært godt. Historien er spennende, overraskende og fantastisk. Og så er det lagt til Italia. Det er jo alltid på sin plass å drømme seg bort til støvete italienske landsbyer, travle torg, mat og vin. Denne boken gir deg muligheten til det. Og så er den kompakt. Historien er unnagjort på drøyt 170 sider. Rett og slett fantastisk – og en “must read” for alle!
Kjøpe boka? Kr. 129,- i pocket, blant annet hos Ark Bokhandel. Boken finnes også som lydbok, innlest av Jan Grønli.

2 kommentarer:

  1. Ja, det er en fantastisk bok! Min absolutte favoritt!! Tror jeg kanskje jeg må lese den igjen snart....takk for påminnelsen! :)

    SvarSlett
  2. Denne skal definitivt leses (en vakker dag)!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails