onsdag 13. oktober 2010

Dager “av” kan bli dyre, gitt

Planen i dag var å kun tusle litt rundt i bydelen, se på himmelen, trærne, drikke litt kaffe, lese og så ta en tur innom biblioteket på Sandaker. Denne planen ble fulgt til punkt og prikke, nesten. For langs ruta ligger det jo minst to bokhandler, og det er jo som en magnet på undertegnede. Så jeg har gått på en skikkelig smell.

Følgende ble innkjøpt:

13102010004

  •  Himmelrike og helvete av Jón Kalmar Stefánson, ei bok som har fått strålende kritikker så langt jeg har kunnet se. Gleder meg til denne.
  • Isola av John Mangler. Navnet er et pseudonym for en ung, drapsdømt fange i norsk fengsel, og i følge omtale skal dette være røffe, ærlige og gode dikt med svært mange referanser til klassisk litteratur. Har tenkt å kjøpe denne noe tid nå, så dette blir fin kveldslesing.
  • Vinduet. Nr. 3 2010. Tema norsk samtidspoesi. I tillegg skriver Ole Robert Sunde om Blodmeridianen, Peter Amdam om Flamme forlag m.v. Skal ikke se bort fra at dette også skal gi noen fine stunder med lesning.

Biblioteket, tenker du nå kanskje. Hva med biblioteket? Hva var poenget med biblioteksbesøk hvis det bare resulterte i utskeielser hos bydelens bokhandlere? Vel, en liten skatt lånte jeg med meg:

13102010005 Morels oppfinnelse av Adolfo Bioy Casares, der altså. En moderne, argentinsk klassiker utgitt i Gyldendals XS-serie, forlagets nye serie for oversatt litteratur. Tror dette skal bli et hyggelig bekjentskap.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails