onsdag 10. februar 2010

Bloggambisjon – kriminallitteratur

Da en hjernerystelse helt tilbake i august 2009 fortsatt gjør at det er svært marginalt hva jeg klarer å lese, har dessverre ikke denne bloggen foreløpig blitt hva jeg ønsket den skulle bli. I alle fall ikke i den grad den er ment å skulle omhandle litteratur, film og musikk.

I all hovedsak har hverdagen de siste seks (!) måneder bestått av soving, turgåring og lytting til musikk – foruten lytting til NRK P2, selvsagt.

Musikk har jeg for så vidt blogget/twitret noe om, men forsvinnende lite om film og litteratur.

All den tid jeg er i ferd med gradvis å friskne til, har jeg kommet til at jeg kan jo gi noen anbefalinger fra det jeg tidligere har lest og sett. Og det er dette som altså er planen de nærmeste dagene. Da det drar seg mot påsketider og nordmenns fetisj for kriminallitteratur er på sitt mest outrerte da, vil jeg gjerne begynne med å trekke j0403070frem noen av mine egne kriminalfavoritter. Norske forfattere vil nok bli forbigått i denne sammenheng – både fordi jeg ikke har noen store favoritter blant disse og fordi de får svært mye oppmerksomhet i norske medier forøvrig.

Disse forfatterne har jeg ambisjoner om å vie min oppmerksomhet og mitt subjektive øye, i tilfeldig rekkefølge her:

Ian Rankin, Peter Robinson, Quintin Jardine, Stuart MacBride, Jens Lapidus, Arnaldur Indriðason, Johan Theorin, R.J. Ellory, Boris Akunin, Denise Mina, Jason Goodwin, samt kanskje noen til.

 

Ok. So far, so good. Neste post senere i dag, håper jeg.

1 kommentar:

  1. Jeg har tålmodig ventet på at litteraturen skulle få en større plass i Bjerkestrands hjørne av verden så nå ble jeg glad! Gleder meg spesielt til å lese om Indriðason og Theorin!!
    Selv er jeg dypt inne Gert Nygårshaugs fasinerende verden, straks ferdig med Honningkrukken og glad for at det fortsatt er mange bøker i serien :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails