onsdag 17. februar 2010

Quintin Jardine – skaperen av Bob Skinner - Scotland’s toughest cop

Skinners_RulesÅ si at jeg kjenner Jardines forfatterskap godt, vil være å ta hardt i. Foreløpig har jeg kun lest de tre første bøkene i serien om DCC Bob Skinner. Men det er nok, gitt. Nok til å vite at dette er svært bra!

Deputy Chief Constable Bob Skinner er, i tillegg til å være blant polititoppene, også sikkerhetsrådgiver for Secretary of State i Skottland. Han er en tøff politimann, hardtslående og verbalt direkte, men svært empatisk og menneskelig, og ikke som den kjente krimklisjeen. Outsider, forfyllet m.v.

Skinners_FestivalHistoriene om Skinner - nitten i tallet - er alle lagt til  Edinburgh, men med avstikkere ellers i Storbritannia og Spania (!).

Mitt viktigste ankepunkt mot bøkene er at Skinner er så godt som uovervinnelig. Ikke bare er han en god leder, men også en mester innen kampsport, en fabelaktig skytter,… Det vil ingen ende ta. Likefullt finner jeg bøkene svært spennende og troverdige (kanskje dette handler mer om min manglende innsikt i politiarbeid), og du kan alltid være trygg på at Jardine har lagt inn en aldri så liten twist på slutten.

Skinners_Trail Ved nærmere ettertanke… Skinners overmenneskelighet er vel ikke mer enn hva som er normalen i de fleste amerikanske politiserier på fjernsyn, så dette er strengt tatt svært troverdig! :)

Jeg anbefaler serien om Skinner varmt til den som liker urban krim med storpolitiske undertoner – evt. også en god dose internasjonal narkotikahandel. Jepp, jeg liker fyren, jeg.

Forfatteren, Quintin Jardine, har sin hjemmeside her. Han har også skrevet bøker om Oz Blackstone og Primavera Blackstone, men disse har jeg fortsatt til gode å lese.

 

Rekkefølge på bøkene om DCC Bob Skinner:

Skinner's Rules
Skinner's Festival
Skinner's Trail
Skinner's Round
Skinner's Ordeal
Skinner's Mission
Skinner's Ghosts
Murmuring the Judges
Gallery Whispers
Thursday Legends
Autographs in the Rain
Head Shot
Fallen Gods
Stay of Execution
Lethal Intent
Dead and Buried
Death's Door
Aftershock
Fatal Last Words

 

Bøkene om Skinner er ikke oversatt til norsk, men er skrevet på et lett forståelig engelsk. Selv kjøper jeg disse bøkene på www.amazon.co.uk, da de ofte er vanskelig å finne i norske bokhandlere, men de kan selvfølgelig bestilles, f.eks. hos Ark bokhandel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails