fredag 10. september 2010

Godkjent: Flimmer – Even Holt & Anne Holt

8281432624 Først som sist kan jeg komme med følgende bekjennelse: Jeg har aldri tidligere lest en bok av Anne Holt. Det vil si – jeg begynte på en av de første bøkene hennes da den kom, tror kanskje det var Blind gudinne. Denne ble lagt vekk nokså raskt, språket funka ikke for meg, og ikke var historien umiddelbart fengende heller. Men hun må jo ha noe å by på, all den tid salgstallene er som de er, så derfor gav jeg meg i kast med boka hun har skrevet sammen med sin bror, Even Holt, Flimmer.

Umiddelbart liker jeg den grunnleggende ideen historien baserer seg på, nemlig drap utført med en av vår tids medisinske nyvinninger – hjertestarteren. At man kan programmere denne til å ta livet av et menneske på det mest finurlige vis høres for undertegnede plausibelt ut all den tid mer og mer i vår tilværelse er elektronikk- og datateknologibasert. Professor Sara Zuckermann er hjertespesialist i verdensklassen, hjemvendt til sykehuset i Bærum etter strålende karriere i Statene. Skjebnen(?) gjør at det er hun som operer inn de skjebnesvangre hjertestarterne, og det er også hun og kollega Ola Farmen som jakter på løsningen av gåten rundt hjertestarterne.

Vi følger Zuckermann og Farmen i en jakt som inkluderer investeringer i råtne lån, it-genier, et sykehus fullt av konflikter og vurderinger av samfunnsøkonomi opp mot bedriftsøkonomi i helse-Norge.

Historien er spennende nok, og Holt & Holt har laget en helt grei thriller. Mitt største ankepunkt er at de forsøker å favne så mye i en og samme historie. Her ser jeg tilløp til kritikk og refleksjon rundt hvordan sykehusøkonomien er organisert og skjøttes, her er det misunnelse og uvennskap mellom kollegaer og lav moral hos den medisinske industrien og bedriftsledere. Derfor opplever jeg at selve spenningshistorien kommer noe i skyggen for all kritikk av og bihistorier fra sykehus-Norge.

Det som gjorde at jeg i sin tid valgte bort Anne Holt helt fra min bokhylle, nemlig språket, har bedret seg noe. Fortsatt synes jeg det er noe enkelt og kanskje en smule dårlige dialoger, men det finnes definitivt de som er verre på den fronten. Så jo, dette er godkjent Holt & Holt. En helt grei spenningsroman, der altså. Eller skal man si en litt spennende sykehusroman? :)

Boka er utgitt på Piratforlaget, og har en veiledende pris på kr. 369,-. Den vil nok finnes sentralt plassert i det fleste norske bokhandler i tiden frem mot jul, og kan også kjøpes hos Capris.no for kr. 323,-.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails