tirsdag 15. juni 2010

Nok en morsom roman lest – “rolex” av Roger Pihl

Etter å ha lest Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann fikk jeg lyst til å kose meg med det jeg av omtale hadde forstått var nok en røverhistorie, nemlig rolex, Roger Pihls debut.
8281431490 Boken ble utgitt i 2007 på Piratforlaget, og er å få i pocket til kr. 99,- (eller kr. 86,- hos capris.no). Pihl selv er reklamemann – tekstforfatter og daglig leder i reklamebyrået Fabel – i tillegg til forfatter. Og at han er kreativ, det skjønner man allerede tidlig i rolex.
Vi møter Frederik Viksjø, den svært vellykkede direktøren i konsulentselskapet Teo AS. Viksjø er, som gründere og næringslivsledere flest, i manko på én viktig ting i livet – fritid! Da han under et møte med firmaets viktigste kunde som en spøk legger frem forslaget om å vikariere for kunden som konas følge under en tur til Venezia, biter kunden på. Og eventyret er i gang. Viksjø forstår at de fleste næringslivsledere er som ham selv – i evig underskudd på fritid, pusterom, kvalitetstid med farmilien osv. Denne innsikten bruker han når han etablerer selskapet rolex, med liten r. Selskapet spesialiserer seg i å vikariere for næringslivstopper når de trenger det som mest, f.eks. kanotur med sønner når en viktig forretningsavtale skal signeres m.v. Kort sagt får bedriftslederne tid til mer av det som er aller viktigst for dem – nemlig suksess på jobb. Absurde situasjoner oppstår, som for eksempel når et eksklusivt slag bridge gjennomføres av 16 vikarer fra rolex, uten at noen av oppdragsgiverne merker det. Eller en fantastisk samtale med en elg.
Historien er en sann svir å lese, men en del flashbacks til oppvekst på østkanten, underdogskildringer fra barndommen m.v. er for mitt vedkommende uinteressante digresjoner. Sikkert ment å gi karakter og dybde, men det funker ikke.
Det er typeskildringer i boka, ikke dype karakterer. Og det er helt ok. Jeg trenger ikke mer. Dess mer typete – og mindre personlig – jo mer troverdig fremstår personene i boka for meg som leser.
Gjennom ettermiddagen har jeg tatt meg selv i å smile, humre og le, men også å rødme litt av tanken p¨at jeg tror jeg kjenner noen som gjerne hadde benyttet seg av rolex’ tjenester.
Undertittelen på boka er “En passe lang roman” – og det har forfatteren og forlaget rett i. Denne boka er akkurat passe lang til at jeg lar meg underholde hele ettermiddagen med de 295 sidene. Men skal du på ferie, bør du ta med flere bøker, for dette er fort gjort. Heller ikke dette er stor litteratur i klassikerforstand, men hvorfor skal alt på død og liv være det?
Om Roger Pihl hos Piratforlaget.
Pihls egne nettsider

1 kommentar:

  1. Jeg skylder vel forresten en tidligere bokhandlerkollega en takk for at jeg leste boka. Han har vel nesten alene æren for at boka havnet på bestselgerlistene i 2007 - og endelig har jeg også fulgt rådet hans. Takk, Finn Jan! :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails